16 ארגונים בינלאומיים ובלרוסיים למועצת זכויות האדם של האו”ם: כנסו בדחיפות מושב חריג של המועצה בשל המשבר בבלרוס

מועצת זכויות האדם של האו”ם חייבת להתכנס בדחיפות למושב חריג ולהתייחס למשבר זכויות האדם המתפתח בבלרוס, שם הרשויות פתחו בפשיטה נרחבת בעקבות המחאה על תוצאות הבחירות השנויות במחלוקת. כך נמסר במכתב פתוח דחוף שפרסמה אמנסטי אינטרנשיונל, בשיתוף עם 15 ארגונים בינלאומיים וארגונים מקומיים מבלרוס. במכתב קוראים הארגונים למועצה לפתוח בחקירה עצמאית של הפרות זכויות האדם בבלרוס. 

“מסע הבחירות של 2020 כלל פעילות מחאה חסרת תקדים, ובהתאם פשיטות חסרות תקדים והפרות זכויות אדם על ידי הרשויות. המשטרה משתמשת נגד מפגינים בלתי אלימים ברובם בכוח מופרז, לרבות רימוני הלם, קליעים מצופי גומי ותותחי מים (מכת”זיות), היכו אותם בברוטליות, עינו אותם והחזיקו אותם במעצרים ללא תקשורת עם העולם. מספר מפגינים אף נהרגו. הרשויות הראו שהן לא יהססו להשתמש באלימות נגד אזרחיהן שלהן, ושבכוונתן לשבש כל חקירה מקומית של הפרות זכויות על ידי כוחות אכיפת החוק”, אמרה מארי סטארת’רס, מנהלת אזור מזרח אירופה ומרכז אסיה באמנסטי אינטרנשיונל.

“אנחנו חוששים שאם לא יהיה מי שיבקר את הרשויות בבלרוס, עוד דם יישפך ברחובות שם. מועצת זכויות האדם של האו”ם חייבת לאשר מנדט לחקירת הפרות זכויות האדם ופשעים תחת החוק הבינלאומי שבוצעו במסע הבחירות ולאחר הבחירות, בשקיפות מיידית במטרה למנוע ולהתריע מפני הפרות חמורות נוספות”. 

על המכתב הפתוח (המצורף למייל) חתומים 16 ארגונים, בהם אמנסטי אינטרנשיונל, HRW והפדרציה הבינלאומית למען זכויות האדם (FIDH).