הממשלה התחמקה משאילתא על חובות משקי הבית בשל משבר קורונה והציגה נתונים מ-2018; ח”כ זנדברג ואמנסטי ישראל: “התחמקות ביזיונית מהניסיון להבין את עומק וחומרת המשבר הכלכלי, זו עדות לזלזול באזרחים”

שר הדיגיטל הלאומי דוד אמסלם התחמק ממתן תשובות בתגובתו שנשלחה אמש לשאילתא שהגישה ח”כ תמר זנדברג בתחילת יולי, בעניין הצורך להאיץ את איסוף המידע על ידי הלמ”ס לגבי השפעת משבר הקורונה על חובות משקי הבית. אף על פי שח”כ זנדברג שאלה מפורשות לגבי השפעות עכשוויות של המשבר הכלכלי שנגרם ממגיפת קורונה על החובות, השר אמסלם הגיב ללא היסוס על בסיס “הנתונים העדכניים האחרונים נכונים לשנת 2018”. 

ח”כ זנדברג אמרה: “קיבלתי את תשובת הממשלה ולא ידעתי אם מדובר בבדיחה או בטרגדיה. על שאילתא שמתייחסת למשבר שפרץ בשנת 2020, נותנים תשובה שרלוונטית לשנת 2018. אם ככה הממשלה הזאת מנהלת את המשבר הזה, אנחנו נמצאים בסכנה רצינית ביותר. הניסיון של הממשלה לברוח ממתן תשובות לציבור בשיאו של משבר בריאותי וכלכלי, מעמיק גם את משבר האמון שנוצר בחודשים האחרונים. דווקא כעת הממשלה הולכת ופוגעת באופן אקטיבי ובצעדים רשלניים באמון הציבור, במקום לתת דין וחשבון. הצטברות המקרים האלה מוכיחה שלא מדובר בטעות, אלא במדיניות של הסתרה”

בתנועת אמנסטי אינטרנשיונל ישראל, שמתעדת גם את הנתונים הנוגעים למצבו של האדם הפשוט – ולא רק את נתוני המאקרו שבהם מתרכזים קובעי המדיניות – ובוחנת את השפעת המשבר על הזכויות הכלכליות-חברתיות בישראל, הגיבו בחריפות לתשובת השר אמסלם. גיל נוה, דובר אמנסטי אינטרנשיונל ישראל, אמר: “זו התחמקות ביזיונית שמונעת הבנה של עומק וחומרת המשבר, וזו עדות לזלזול החמור באזרחים מצידה של הממשלה המנותקת הזו. אם חובות משקי הבית היוו בעיה משמעותית שסיכנה את השכבות הנמוכות עוד בטרם משבר קורונה, הגיוני לצפות שהבעיה תחריף ותועצם בשל משבר כלכלי חסר תקדים, וסביר לצפות מהממשלה לעשות כל שביכולתה כדי לאסוף את הנתונים שיסייעו לה בקביעת המדיניות, שהרי ללא מידע קשה לעצב פתרון נאות. אלא שהממשלה מתחמקת מבחינה מיידית של בעייה בוערת, עמוקה ודחופה כמו חובות משקי הבית. ישראל לא רק העניקה סיוע שנופל משמעותית מזה של מדינות מפותחות אחרות, הוא גם הגיע לנפגעי המשבר באיחור רב. בינתיים מי שנפגעו נכנסו לחובות מתגלגלים, כך שגם אם זכו לסיוע – סביר שהם כבר בבור עמוק. אבל לא נדע זאת, כי הממשלה מסרבת למדוד ולהתייחס לחובות משקי הבית. אנו קוראים לממשלה למסד בהקדם מדד ‘תחלואה חברתית-כלכלית’ הנותן לציבור מידע שקוף בזמן אמת על מדדים כגון חובות-משקי הבית, חוסר ביטחון תזונתי והידרדרות לעוני”.