צוותי אמנסטי בבלרוס תיעדו אלימות שוטרים מחרידה כלפי מפגינים שמחו על תוצאות הבחירות

צוותי השטח של אמנסטי אינטרנשיונל במינסק, בירת בלרוס, היו עדים לאלימות מחרידה של המשטרה הבלרוסית כלפי מפגינים בלתי אלימים שיצאו לרחובות אמש, אחרי ההכרזה הרשמית על תוצאות הבחירות, שלטענת המצביעים נקבעו מראש.
תוצאות “המדגמים הרשמיים” שעליהן הכריזה ממשלת בלרוס הצביעו – פעם נוספת – על ניצחון סוחף של הנשיא אלכסנדר לוקשנקו, בסתירה לתוצאות הסקרים הבלתי רשמיים ובניגוד לרחשי הציבור. “אלימות אחרי הבחירות על ידי המשטרה כבר הפכה לדבר קבוע בפוליטיקה בבלרוס, שבה כל צורות המחאה הבלתי אלימה מדוכאות בברוטליות. בליל אמש צוותים של אמנסטי אינטרנשיונל היו עדים במו עיניהם לאכזריות של התגובה המשטרתית, שכללה שימוש נרחב באלימות ללא שיקול דעת, השלכת רימוני הלם, מעצרים שרירותיים של בני אדם שהיו רחוקים מכל מחאה”, אמרה מארי סטראת’רס, מנהלת אזור מזרח אירופה ומרכז אסיה באמנסטי אינטרנשיונל. “באחד הסרטונים שצולמו, ניתן לראות באופן מחריד רכב משטרתי דורס מפגין במהירות גבוהה בכביש רחב. הצילום הזה לוכד את האכזריות מקפיאת הדם שבה פעלה משטרת בלרוס אמש, ומראה מדוע כה רבים בבלרוס נואשים לשינוי”, הוסיפה. לפחות מפגין אחד נהרג ולפחות עשרות נפצעו באופן חמור.

היו מספר דיווחים על קבוצות קטנות של מפגינים אלימים. ההערכה של אמנסטי אינטרנשיונל של התקריות, היכן שיש צילום זמין, היא שמדובר בתגובות לאלימות חמורה של שוטרים. שליחי אמנסטי בשטח אמרו שלא היו עדים למפגינים שפעלו באלימות ביוזמתם, אבל הם כן היו עדים לכוחות משטרה שפעלו באלימות ללא שיקול דעת וכצעד ראשון. “ניתן היה להימנע מהעימותים שהובילו לפציעתם של מפגינים ושל שוטרים לו כוחות השיטור כיבדו את זכויות המפגינים להפגין באופן בלתי אלים והיו פועלים בשיקול דעת. השוטרים פעלו בניגוד לחוק שהגיעו לאכוף” הוסיפה מארי סטראת’רס. “אנחנו מגנים את הרמות המתגברות של האלימות והמתקפות המתחדשות על מפגינים בלתי אלימים במינסק ובערים אחרות בבלרוס. הרשויות חייבות לעשות כל מה שביכולתן כדי להימנע מהמשך האלימות – כולל כיבוד מלא של הזכות לחופש האסיפה והביטוי לכל בני האדם בבלרוס, בהתאם להתחייבויותיה של המדינה תחת החוק הבינלאומי. חייבת להיות חקירה יסודית ויעילה של האירועים המחרידים שאירעו אמש, כך שכל שוטר שאחראי להפרות זכויות אדם ייתן את הדין”. אמנסטי אינטרנשיונל גם קוראת לשחרורם המיידי של המפגינים ושל הפעילים הפוליטיים במדינה, לרבות אלו שנעצרו בהליכים המוטים פוליטית במהלך קמפיין הבחירות.

אמנסטי תיעד אלימות משטרתית קשה כלפי מפגינות ומפגינים בבלרוס

צוות אמנסטי תיעד אלימות משטרתית קשה כלפי מפגינות ומפגינים בבלרוס >>**הסרטון המצורף כולל מראות אלימים קשים לצפייה, אנא הפעילו שיקול דעת** צוותי השטח של אמנסטי אינטרנשיונל במינסק, בירת בלרוס, היו עדים אמש לאלימות קשה של המשטרה הבלרוסית כלפי מפגינים בלתי אלימים שיצאו לרחובות אמש, בעקבות ההכרזה הרשמית על תוצאות הבחירות, אשר לטענת המצביעים נקבעו מראש. תוצאות "המדגמים הרשמיים" שעליהן הכריזה ממשלת בלרוס הצביעו – פעם נוספת – על ניצחון סוחף של הנשיא אלכסנדר לוקשנקו, בסתירה לתוצאות הסקרים הבלתי רשמיים ובניגוד לרחשי הלב של הציבור. "אלימות משטרתית אחרי הבחירות הפכה לדבר קבוע בפוליטיקה בבלרוס, שבה כל צורות המחאה הבלתי אלימה מדוכאות בברוטליות. אמש, צוותים של אמנסטי אינטרנשיונל היו עדים במו עיניהם לאכזריות של התגובה המשטרתית, שכללה שימוש נרחב באלימות ללא שיקול דעת, השלכת רימוני הלם, ומעצרים שרירותיים של בני אדם שהיו רחוקים מכל מחאה", ציינה מארי סטראת'רס, מנהלת אזור מזרח אירופה ומרכז אסיה באמנסטי אינטרנשיונל. "באחד מהסרטונים שצולמו, ניתן לראות באופן מחריד רכב משטרתי דורס מפגין במהירות גבוהה. הצילום לוכד את האכזריות מקפיאת הדם שבה פעלה משטרת בלרוס אמש, ומראה מדוע כה רבים בבלרוס נואשים לשינוי". "הרשויות מוכרחות לעשות כל שביכולתן כדי להימנע מהמשך האלימות – כולל הכרה מלאה בזכות לחופש האסיפה והביטוי לכל בני האדם בבלרוס, בהתאם להתחייבויותיה של המדינה תחת החוק הבינלאומי. חייבת להתקיים חקירה יסודית ויעילה של האירועים המחרידים שאירעו אמש, כך שכל שוטר שאחראי להפרות זכויות אדם ייתן את הדין" הוסיפה סטראת'רס. בנוסף קוראת אמנסטי אינטרנשיונל לשחרורם המיידי של המפגינים והפעילים הפוליטיים בבלרוס, לרבות אלו שנעצרו בהליכים מוטים פוליטית במהלך קמפיין הבחירות. לפחות מפגין אחד נהרג ולפחות עשרות נפצעו באופן חמור באירועי אמש.>> עזרו לנו להפיץ את הידיעות המטרידות שמגיעות אלינו מבלרוס – שתפו >>

Posted by Amnesty International Israel on Tuesday, August 11, 2020