אמנסטי הגישה עצומה לטריפאדוויזר: 300 אלף איש מהעולם קוראים לחברה להסיר רשומות של אטרקציות בהתנחלויות בשטחים הפלסטינים הכבושים בשל הפרת זכויות אדם בוטה

בשעה שישראל מגבירה את בניית ההתנחלויות הבלתי חוקיות בשטחים הפלסטיניים הכבושים תוך הפרה בוטה של החוק הבינלאומי, תנועת אמנסטי אינטרנשיונל קוראת לאתר התיירות TripAdvisor להסיר בדחיפות את הרשומות שהוא מפרסם על אטרקציות בהתנחלויות הבלתי חוקיות ולהודיע באופן ברור שלא תתרום עוד להפרות זכויות אדם.

עם עלייה חדה בהתרחבות ההתנחלויות, ומתקפות מתמשכות על פלסטינים ורכושם על ידי חלק מהמתנחלים, חשוב מתמיד שחברות לא יכשירו עוד את ההתנחלויות באמצעות פעילות עסקית בהן.

אמנסטי אינטרנשיונל הגישה היום (ה’) עצומה למנכ”ל TripAdvisor סטיבן קאופר, חתומה על ידי יותר מ-300,000 איש מרחבי העולם, שבה קריאה לחברה להוציא את עסקיה מההתנחלויות הבלתי חוקיות. החברה לא הגיבה לפניות אמנסטי אינטרנשיונל עד כה.

“ההתנחלויות הישראליות מפרות את החוק הבינלאומי ונחשבות לפשעי מלחמה. חברות הפועלות בהתנחלויות תורמות להפרות של זכויות אדם ותומכות בשקט במדיניותה של ישראל לגירוש פלסטינים מבתיהם ולרמיסת זכויותיהם הבסיסיות”, אמר סאלח חיג’אזי, סגן המנהל האזורי של אמנסטי אינטרנשיונל במזרח התיכון ובצפון אפריקה. “מביש ש-TripAdvisor כשלה בעדכון המדיניות שלה, אפילו כשישראל מקדמת תפיסת אדמות של פלסטינים באופן אגרסיבי הולך ומתגבר, דבר אשר מחמיר את סבלם של הפלסטינים. TripAdvisor חייבת לעמוד במחוייבויותיה לכבד את זכויות האדם ולהימנע מלתרום לפשעי מלחמה”.

בשנת 2019 אמנסטי אינטרנשיונל פרסמה דו”ח לפיו חברות התיירות הדיגיטליות מתדלקות ומרוויחות מפשעי המלחמה ומהפרת זכויות האדם של הפלסטינים, באמצעות קידום אטרקציות על אדמות כבושות באופן בלתי חוקי.

מאז 1967 נהרסו עשרות אלפי נכסים של פלסטינים וקהילות שלמות נעקרו בכוח כדי לפנות מקום להתנחלויות הבלתי חוקיות. משאבי טבע הוסטו והוקצו להתנחלויות, שפורחות, בעוד קהילות פלסטיניות מתמודדות עם הפרות שיטתיות וממוסדות של זכויות אדם.

החוק הבינלאומי ברור: הקמת התנחלויות בשטח כבוש אינה חוקית ומהווה פשע מלחמה, והקהילה הבינלאומית מתנגדת כבר שנים רבות להפרות שכאלה.

מוקדם יותר השנה פרסם האו”ם מאגר נתונים בו רשימה של יותר מ-100 חברות עם קשרים עסקיים בהתנחלויות, כולל TripAdvisor. חברות רשומות הממשיכות בפעילותן העסקית בהתנחלויות מפרות ביודעין את מחוייבויותיהן הבינלאומיות “להימנע מגרימה או מתרומה לפגיעה בזכויות אדם באמצעות פעילותן, והן חייבות לטפל בפגיעות כאלה כאשר הן מתרחשות”.

תעשיית התיירותית מניעה הפרה של זכויות

מחקריה של אמנסטי מראה כי ענף התיירות ממלא תפקיד חשוב בהנעת התרחבות ההתנחלויות, משום שהענף מושך מבקרים רבים שתומכים בכלכלת ההתנחלויות וכן משום שהוא מכשיר את ההתנחלויות וגורם לנורמליזציה של קיומן. TripAdvisor הוא אתר התיירות המקוון הפופולרי ביותר בקרב המבקרים הזרים הבאים לישראל, והוא מקדם לפחות 70 רשומות על אטרקציות, בהן מקומות לינה או פעילויות בהתנחלויות הישראליות.

בעקבות פרסום הדו”ח של אמנסטי בשנת 2019, הודיעה TripAdvisor: “אנו מבינים שהנושא הזה הוא עניין רגיש בעל השלכות תרבותיות ופוליטיות. הרישום של נכס או עסק ב-TripAdvisor אינו מייצג את הסכמתנו למפעל זה”.

מאז החברה לא שינתה אף סעיף במדיניותה ובאתר האינטרנט של TripAdvisor עדיין מופיעות רשומות המציגות אתרים, שהם הלכה למעשה זירות פשעי מלחמה, כיעדי תיירות מרגשים. לדוגמה: כרם ואתר ארכיאולוגי בסוסיא שבדרום הר חברון, באזור התנחלות שהולכת ומתרחבת על חשבון דורות של פלסטינים שסולקו מבתיהם, ומוסיף לגרום להפרות זכויות אדם עבור הקהילה העקורה. זהו אתר שאסור לפלסטינים להיכנס אליו – כולל אותם פלסטינים שהיו גרים בכפר שעל חורבותיו הוקם האתר.

“התגובה של TripAdvisor מתעלמת לחלוטין מהעובדות המוצקות בנוגע לחוק הבינלאומי, כמו גם מהעובדה שהרשומות שלה עצמה מזרימות כסף לכלכלת ההתנחלויות,” אמר סאלח חיג’אזי. “בזמן שתיירים בהתנחלות סוסיא נהנים מיין ומבריכת שחייה, פלסטינים בצד השני של גדר תיל גרים במבנים מאולתרים המיועדים להריסה ונאבקים למצוא מים נקיים. התיירות מקיימת את המצב המקומם הזה”.

עובד אמנסטי נענש בשל הקמפיין

זמן קצר לאחר פרסום הדו”ח של אמנסטי בשנה שעברה, ישראל הטילה על עובד אמנסטי אינטרנשיונל ליית’ אבו זיאד צווי איסור נסיעה על מנת להעניש אותו על עבודתו. ליית’, המתגורר בגדה המערבית הכבושה, לא קיבל שום הסבר שיצדיק את האיסור ולא אפשרות משמעותית לערער עליו. לא זו בלבד שהוא לא יכול לצאת למדינות אחרות, אלא שנאסר עליו להיכנס לירושלים לבקר את אמו לפני מותה – הכל מ”סיבות ביטחוניות” שלא נחשפו. אמנסטי סבורה שצווי איסור התנועה האמורים הם תגובה לעבודתו של ליית’ למען זכויות האדם ולתיעוד של הפרות זכויות אדם מצד ישראל שביצע עבור אמנסטי.

“המקרה של ליית’ מדגים את המציאות האכזרית של הפרות זכויות האדם בשל הכיבוש הישראלי. TripAdvisor תורמת למערכת שעוקרת, כולאת ויוצרת טראומה למיליוני פלסטינים, ומענישה את אלה שמתבטאים נגדה”, אמר סאלח חיג’אזי.

המצב מידרדר

על פי “שלום עכשיו” חלה עלייה חדה בהתרחבות ההתנחלויות מאז תחילת השנה, על רקע פרסומה של מה שמכונה “עסקת המאה” של נשיא ארה”ב דונלד טראמפ. במקביל, התקיפות האלימות מצד קבוצות מקרב המתנחלים כלפי פלסטינים נמשכו בכל רחבי השטחים הכבושים, כולל ירושלים המזרחית, כאשר הרשויות הישראליות כמעט ולא התערבו. על פי נתוני משרד האו”ם לתיאום עניינים הומניטריים, מאז פרסום “עסקת טראמפ” אירעו לפחות 250 אירועי אלימות, הפחדה או הסגת גבול על ידי מתנחלים ישראלים.

ממשלת ישראל מצהירה כי בכוונתה להוציא לפועל את תוכנית הסיפוח של שטחים רבים בגדה המערבית הכבושה. התוכנית הזו היא חלק מ”עסקת השלום” של ממשל טראמפ, שהוכרזה באופן חד צדדי ללא מעורבות כלשהי של הפלסטינים, ונדחתה על ידי מרבית הקהילה הבינלאומית. המשפט הבינלאומי אוסר על סיפוח שטח כבוש יהיו הנסיבות אשר יהיו.

“על רקע זה חשוב יותר מתמיד שעסקים יעדכנו את מדיניותם ויפסיקו את הפעילות העסקית בהתנחלויות, כדי להבהיר שאינם תומכים בהפרה הבוטה של החוק הבינלאומי על ידי ישראל”, אמר סאלח חיג’אזי. “כל עוד TripAdvisor ממשיכה לעשות עסקים עם ההתנחלויות, היא מצדדת במדיניות הפוגענית של ממשלת ישראל וממשל טראמפ, מתעלמת מסבלם של הפלסטינים ופועלת בניגוד לחוק הבינלאומי”.