South Korean soldiers, in protective gear,

אמנסטי קוראת לשחרור מבקרי השלטונות הפלסטינים בגדה המערבית וברצועת עזה בזמן משבר קורונה

תנועת אמנסטי אינטרנשיונל קוראת לרשות הפלסטינית (שבהנהגת תנועת פתח) בגדה המערבית ולשלטון בפועל של חמאס ברצועת עזה לחדול מיידית מהפרות הזכות לחופש הביטוי, במיוחד באמצעות מעצרים שרירותיים, ולשחרר באופן מיידי וללא תנאים את כל אלו שנעצרו אך ורק בגין הבעת דעותיהם באופן בלתי אלים. בהצהרה מפורטת שפרסמה אמנסטי מתואר דפוס של מעצרים שרירותיים של בני אדם שהביעו ביקורת על הרשויות בזמן משבר קורונה בגדה המערבית ובעזה. 

אמנסטי תיעדה חמישה מקרים שבהם נעצרו אינדיבידואלים על ידי כוחות הביטחון הפלסטיניים בעזה או בגדה במהלך החודשים מרץ ואפריל לאחר שמתחו ביקורת על הרשויות ברשתות החברתיות או לאחר שהשתתפו בפעילויות מקוונות אחרות. אמנסטי קובעת כי הם כולם נעצרו אך ורק כי יישמו באופן בלתי אלים את זכותם לחופש הביטוי. כולם נעצרו במהלך מצב החירום שהרשויות הפלסטיניות – הן בגדה והן ברצועה – הכריזו בתחילת מרץ במטרה לתת מענה למגיפת קורונה. אחד מהעצורים הביע ביקורת ישירה על המענה של הרשויות למשבר, אך השאר לא. חלקם כבר שוחררו וחלקם טרם. 

“הרשויות הפלסטיניות נקטו צעדים מבורכים באזורים שבשליטתם המוגבלת בשטחים הכבושים, ושחררו מספר אסירים כחלק מפעולות התגובה והמניעה בשל התפשטות נגיף קורונה. עם זאת, הרשויות גם בגדה המערבית וגם ברצועת עזה הפרו את הזכות לחופש הביטוי באמצעות מעצרים שרירותיים של בני אדם שהביאו באופן בלתי אלים את עמדותיהם ברשתות החברתיות. זה חייב להיפסק”, אמר סאלח חיג’זי, סגן מנהל אזור המזרח התיכון וצפון אפריקה באמנסטי אינטרנשיונל. “כל האסירים הללו הם בבחינת אסירי מצפון ויש לשחרר אותם מיידית ללא תנאים. פעולות אלו בזמן המגיפה מסוכנות במיוחד לחייהם של אלו שנעצרו. הרשויות הפלסטיניות חייבות למלא את המחוייבויות הפלסטיניות תחת החוק הבינלאומי ולהבטיח שהחוק הבינלאומי והסטנדרטים הבינלאומיים עומדים במרכז המענה למגיפת קורונה”. אמנסטי שוחחה עם עצירים לשעבר, משפחות של עצירים, עורכי דין וארגונים מקומיים, על מנת לאסוף מידע עליהם – והמידע הצביע באופן ברור על דפוס של הפרות הזכות לחופש הביטוי. דפוס דומה לזה היה קיים גם לפני משבר קורונה ברשות הפלסטינית בגדה ובשלטון דה פקטו של חמאס בעזה. 

העצורים – תקציר : 

  • חוסאם חאדר, בן 58, חבר פרלמנט לשעבר מטעם פתח, נעצר ב-5 במרץ על ידי מנגנון הביטחון המשולב בגדה המערבית בגין פוסט בפייסבוק מ-1 במרץ שבו מתח ביקורת על הנשיא הפלסטיני עבאס, בשל התייחסותו לשביתת התאגדות הרופאים הפלסטינים בזמנו. הוא שוחרר ב-9 במרץ והאישומים נגדו בוטלו. 
  • זכריה חוואיליד – בן 22, נעצר בטולכרם על ידי שירות המודיעין הכללי של הרשות הפלסטינית בגין תגובה בעמוד פייסבוק שבה מתח ביקורת על תגובתו של הנשיא עבאס למשבר קוביד-19. הוא נאשם ב”השמצה”. ב-21 באפריל הוא שוחרר בערבות. 
  • עבדאללה אבו שארח’ – בן 60, סופר, נעצר על ידי כוחות חמאס בצפון רצועת עזה ב-13 במרץ בלי צו מעצר, בגין פוסט בפייסבוק שבו רמז שהזרוע הצבאית של חמאס עומדת מאחורי שריפה שפרצה ב-5 במרץ במאפייה במרכז הרצועה, שהביאה למותם של 25 פלסטינים. התובע הכללי האשים אותו ב”הפצת חדשות כזב” ו”שימוש לרעה של אמצעי טכנולוגי” תחת חוק העונשין משנת 1963. ב-9 באפריל, אחרי 28 ימים במעצר, הוא שוחרר. לפי עדותו, זו הפעם השישית שהוא נעצר על ידי שלטונות חמאס בפועל. 
  • איסמעיל אל בוזום – בן 33, קריקטוריסט מרצועת עזה, נעצר על ידי המשטרה ללא צו מעצר ב-20 במרץ בעקבות פוסט בפייסבוק שבו קרא לשחרור עבדאללה אבו שארח’. הוא שוחרר ב-22 במרץ בלי כל אישום. הוא נעצר מחדש כעבור ארבעה ימים ושוחרר שוב ב-29 במרץ, במסגרת השחרורים למניעת התפשטות מגיפת קורונה. לפי עדותו, הוא נעצר חמש פעמים מאז 2017 על ידי שלטונות חמאס בקשר לקריקטורות הפוליטיות שלו ולטקסטים הפוליטיים שלו, שמביעים ביקורת על חמאס. 
  • ראמי עמאן – בן 28, עדיין מוחזק במעצר שרירותי על ידי כוחות חמאס. הוא נעצר ב-9 באפריל אחרי שארגן שיחת וידיאו מקוונת עם קבוצת פעילים ישראלים ימים ספורים קודם לכן. לפי עורך דינו, הוא עדיין נחקר וטרם הובא בפני שופט.