Laith Abu Zayed

אמנסטי אינטרנשיונל למחוזי: בטלו איסורי התנועה האכזריים על ליית’ אבו זיאד, עובד אמנסטי שגר בשטחים

תנועת אמנסטי אינטרנשיונל העולמית עתרה היום לבית המשפט המחוזי בירושלים בבקשה להסיר את איסורי התנועה האכזריים שהטילו הרשויות בישראל על ליית’ אבו זיאד, קמפיינר של אמנסטי, שגר בגדה המערבית הכבושה. ליית’ הוא אזרח פלסטיני ומאז אוקטובר 2019 הרשויות בישראל אוסרות עליו לצאת מהגדה בכלל, הן לישראל והן לירדן, בשל “נימוקים ביטחוניים” בלתי מוסברים. כל ניסיונות אמנסטי אינטרנשיונל להביא לביטול איסורי התנועה באמצעות הערוצים האדמיניסטרטיביים נדחו על ידי הגורמים השונים בישראל.

המחשבה שליית’ אבו זיאד מהווה סיכון ביטחוני היא אבסורד חסר בושה. הוא לא יודע אפילו מה הן הטענות נגדו, אז אין לו אפילו דרך להילחם בהן. הרשויות בישראל ככל הנראה מגיבות לביקורת של ליית’ על הרקורד המביש שלהן בכל הנוגע להפרות זכויות אדם, והן ממציאות טענות חסרות בסיס שנועדו להכפיש אותו. אנחנו לא נסבול מצב שכזה”, אמר סאלח חיג’אזי, סגן מנהל אזור המזרח התיכון וצפון אפריקה באמנסטי אינטרנשיונל. “הצו השרירותי הזה מונע מליית’ לבצע את עבודתו וכן יש לו השלכות אישיות הרסניות. בדצמבר החולף נאסר על ליית’ לבקר את אמו שגססה מסרטן בבית החולים בירושלים המזרחית, וכתוצאה מכך הוא לא זכה לראות אותה לפני מותה. אנחנו עותרים לבית המשפט בניסיון נוסף לסיים את העוולה הזו מיידית”, הוסיף חיג’אזי. 

את העתירה הגישה אמנסטי אינטרנשיונל נגד אלוף פיקוד המרכז, המנהל האזרחי ושירות הביטחון הכללי. 

“זו תקופה של אי ודאות גדולה ביותר בעולם כולו, אבל עבור פלסטינים שגרים בגדה המערבית הכבושה, האמצעים שננקטו בשם ההתגברות על מגיפת קורונה/קוביד 19 מוחמרים בשל המגבלות השרירותיות, האכזריות והמיותרות שכבר משפיעות על כל פן של חייהם באופן יום-יומי”, אמר חיג’אזי. “אנחנו מבקשים מבית המשפט להסיר את איסור התנועה שהוטל על ליית’ אבו זיאד כאמצעי ענישה ומפצירים ברשויות הישראליות להפסיק להפר את זכויותיהם של אקטיביסטים פלסטינים”.