דונלאד טראמפ ובנימין נתניהו

אמנסטי אינטרנשיונל: תוכנית טראמפ – ‘מדריך למשתמש’ לעוד הפרות זכויות אדם וסבל בישראל ובשטחים הפלסטיניים הכבושים

אמנסטי אינטרנשיונל מתריעה כי חבילת ההצעות האומללה של טראמפ תגרום להפרות של החוק הבינלאומי ולהמשך של נישול הפלסטינים מזכויותיהם, ומהווה ‘מדריך למשתמש’ לעוד סבל והפרות זכויות אדם בישראל ובשטחים הפלסטיניים הכבושים. 

התנועה קוראת לקהילה הבינלאומית לדחות את הצעדים שסותרים את החוק הבינלאומי ומותווים בכביכול “עסקת המאה” של הנשיא דונלד טראמפ. בין הצעדים הללו – הרחבה של ריבונות ישראל באופן רשמי, וסיפוח למעשה, של בקעת הירדן ושל חלק נרחב של רוב ההתנחלויות הבלתי חוקיות בגדה המערבית הכבושה, תמורת שטחים שכעת בתוך ישראל. אמנסטי מתריעה כי מנגנון “חילופי השטחים” נועד למעשה להרחיב את סיפוח אדמותיהם של הפלסטינים, וכי העסקה מנסה לחתור תחת זכות הפלסטינים בחוק הבינלאומי לשיבה לאדמותיהם “שהיא זכות אדם אינדיבידואלית שלא ניתן לוותר עליה במסגרת ויתורים פוליטיים”, ולחתור תחת מנגנוני הצדק הבינלאומיים בעוד בית הדין הפלילי הבינלאומי בוחן את הפרות זכויות האדם בישראל ובשטחים הכבושים. 

“שלום צודק ובר קיימא דורש תוכנית שתתעדף את זכויות האדם של הפלסטינים ושל הישראלים, וחייבת להחיל צדק ופיצוי הולדם לנפגעי פשעי מלחמה והפרות חמורות אחרות. התוכנית הזו לא רק שנכשלת במבחן הבסיסי הזה, אלא היא מנסה לסכל את המאמצים להביא צדק הן לפלסטינים והן לישראלים”, אמר פיליפ לות’ר, מנהל תחום המדיניות והמחקר לאזור המזרח התיכון וצפון אפריקה באמנסטי אינטרנשיונל.