הפירצה בוואטסאפ: טירוף המערכות של NSO נמשך, על המחוזי לחייב את משרד הביטחון לעצור את ההפקרות ולבטל את רישיון הייצוא הביטחוני שלה

WhatsApp הודיעה כי תוכנות ריגול מתוצרת קבוצת NSO הישראלית שומשו כדי לנצל לרעה פירצת אבטחה ולתקוף כ-1,400 בני אדם, כ-100 מהם פעילי ומגיני זכויות אדם – לפי יצרנית אפליקציית המסרים המיידיים. אמנסטי אינטרנשיונל ישראל הודיעה בתגובה כי מדובר, שוב, בהפניה ברורה ומפורשת של אצבע מאשימה נוספת לעבר חברת הסייבר ההתקפי הישראלית, וקוראת לציבור להגיע לדיון בעתירתה לחייב את משרד הביטחון לבטל את רישיון הייצוא הביטחוני של החברה. הדיון יתקיים ביום חמישי, 7 בנובמבר, בשעה 9:00, בבית המשפט המחוזי בתל אביב ובאמנסטי ציינו כי ישנו סיכון גבוה שמשרד הביטחון ינסה להטיל חיסיון על הדיון, למרות הסיקור הבינלאומי חסר התקדים של הפרשיות בהן הוזכרה קבוצת NSO כמעורבת. פרצת האבטחה פורסמה לראשונה בחודש מאי האחרון על ידי WhatsApp עצמה.

חן בריל אגרי, קמפיינרית באמנסטי אינטרנשיונל ישראל, אמרה: “המצב הקיים הוא שמדי שבוע מתפרסמת לפחות כתבה אחת בארץ ובעולם על הנזק והסכנה של NSO ועוד חברות ביטחוניות ישראליות, ולקוחותיהן המפוקפקים. שוב ושוב אנו בישראל ואנשים בכל רחבי העולם שומעים על הפשעים המבוצעים באמצעות נשק וסייבר ישראלי כלפי אזרחים חפים מפשע, פעילי זכויות אדם, עורכי דין, פוליטיקאים, עיתונאים ועוד. אמנם אין באפשרותנו בשלב זה לאשר או להפריך את טענות WhatsApp, אבל הר הראיות שמצטבר ומתפרסם נגד NSO מבהיר כי החברה הזו מובילה לטירוף מערכות מוחלט. האחראי היחידי להפקרות הזו הוא אפ”י – אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני במשרד הביטחון – אשר אמור להיות הרגולטור ולמנוע מקרים כאלו, אך לצערנו הוא מועל בתפקידו. אנחנו מקווים שבית המשפט המחוזי יחייב את משרד הביטחון לבטל את רישיון הייצוא הביטחוני של NSO, ולא ינסה להעלים, בניגוד לכל היגיון, את הסיקור חסר התקדים של הסכנה העולמית שנשקפת מההפקרות הזו, באמצעות חיסיון כלשהו”. 

דנה אינגלטון, סגנית מנהלת אמנסטי-טק, אמרה: “החשיפות האחרונות מדגישות שקבוצת NSO מוסיפה להרוויח מהעובדה שמוצרי הריגול שלה מנוצלים כדי לאיים, לעקוב ולהעניש פעילי זכויות אדם רבים ברחבי העולם. יש לשבח את WhatsApp על עמדתה הנחרצת נגד מתקפות זדוניות שכאלה, לרבות נסיונותיה להטיל את האחריות על NSO באופן משפטי. קבוצת NSO אומרת שתוכנות הריגול שלה נועדו אך ורק ‘למנוע פשע וטרור’ אבל תחת זאת כלי המעקב הפולשניים של החברה משמשים כדי לבצע הפרות של זכויות אדם. הדרך הבטוחה ביותר לעצור את השימוש לרעה של רוגלות NSO על ידי ממשלות – היא לבטל את רישיון הייצוא הביטחוני שלה. זו הסיבה שאמנסטי העולמית תומכת בעתירה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בעניין”.   

רוב הישראלים: נשק סייבר בידיים מפוקפקות – פגיעה בתדמית ההייטק הישראלי

בסקר דעת קהל שערכה אמנסטי אינטרנשיונל ישראל השנה, באמצעות הפסיכולוג הפוליטי חגי אלקיים, נמצא כי רוב הישראלים מרגישים שיש צורך בפיקוח נוקשה יותר על חברות שמייצאות נשק, ובמיוחד על המדינות שאליהן מותר לייצא נשק ועל אופן השימוש בנשק. כמו כן, רוב הישראלים תומכים באימוץ מדיניות של שקיפות לגבי המדינות שאליהן מיוצא נשק ישראלי. למעלה מ-60% מהמשיבים מעוניינים ברמת פיקוח גבוהה מאוד על ייצוא נשק למדינות זרות, ובמיוחד בפיקוח על המדינות שאליהן ניתן למכור נשק (68%), בעוד ש-78% הביעו התנגדות למכירת נשק למדינות המפרות זכויות אדם באופן שיטתי, וביניהן ערב הסעודית, דרום סודאן, בורמה (מיאנמר), ואזרבייג’ן. בנוסף, רוב הישראלים (54%) מאמינים ששימוש בנשק סייבר ישראלי על ידי מדינות מפוקפקות פוגע לרעה בתדמית של תעשיית ההייטק הישראלית ברחבי העולם. לקבלת נתוני הסקר המלאים – פנו אלינו במייל. 

רקע: משרד הביטחון כחותמת גומי של סוחרי מוות

לפני כחצי שנה עתרה שורה של פעילי אמנסטי אינטרנשיונל מהארץ ומהעולם לבית המשפט המחוזי בתל אביב באמצעות עורך הדין איתי מק, בתביעה לחייב את אפ”י (אגף הפיקוח על היצוא הביטחוני הישראלי במשרד הביטחון) לשלול את רישיון היצוא של חברת הסייבר ההתקפי הישראלית NSO.  אפ”י הוא הגוף האחראי על מתן או שלילת רישיונות היצוא הביטחוניים לחברות ביטחוניות וסוחרי נשק ישראלים, אולם מאז שהוקם הוא משמש כחותמת גומי בלבד. אין דרך אחרת להסביר מתן רישיונות יצוא למדינות בהן בוצעו רצח עם וטיהור אתני כמו מיאנמר ודרום סודן, לממשלות הידועות לשמצה בריגול ורדיפה אחר אזרחיהן כגון אזרבייג’ן ומקסיקו, ולמדינות הידועות כמפרות זכויות אדם כמו איחוד האמירויות והפיליפינים. 

קבוצת NSO טוענת שהיא מסייעת לממשלות להילחם בטרור ובפשע, אך לא הצליחה לשלול את הר הראיות המצטבר נגדה וקושר את מוצריה למתקפות על מגיני זכויות אדם. אף על פי שהחברה טוענת שהיא מבצעת תהליך יסודי של בדיקה בטרם מכירת מוצריה, טענה זו חסרה בפרטים, ובהתחשב במספר המתקפות על אזרחים חפים מפשע באמצעות מוצריה – התהליך כבר הוכיח את עצמו כעלה תאנה בלבד. בספטמבר האחרון הצהירה NSO כי היא מאמצת את הנחיות האו”ם לעסקים וזכויות אדם וגייסה לשורותיה ועדת אתיקה חדשה. ב-18.10 שלח הדווח המיוחד של האו”ם להגנה על חופש הביטוי מכתב חריף למנכ”ל NSO בו הבהיר כי אין במדיניות החדשה שהחברה גיבשה כל חדש, וכי היא מסתמנת כהצהרה ריקה מתוכן.

חשוב לומר: אין זה משנה אם כוונותיה של קבוצת NSO אמיתיות, או שמדובר במהלך יחצני בלבד. המציאות הברורה לכולנו היא שמדיניות שסומכת על החתול שישמור על השמנת היא מוטעית מיסודה. אנשים שמקום העבודה שלהם תלוי בלקוחות חדשים ועסקאות נוספות הם לא מי שאפשר לסמוך עליהם למנוע עסקאות מפוקפקות. המציאות היא שהפיקוח והרגולציה חייבים להיות בידי גוף אובייקטיבי וניטרלי הלוקח בחשבון סיכונים של הפרות זכויות אדם חמורות ופגיעה בחפים מפשע במדינת היעד של היצוא, לא פחות משיקולי הרווח הכלכלי. זו המטרה שלשמה הוקם אפ”י מלכתחילה, והגיע הזמן, אחרי למעלה מעשור מהקמתו, שהוא יתחיל למלא את מטרתו. כיוון שפנייותנו החוזרות ונשנות לאפ”י בעניין NSO ובעניין אישורי יצוא ביטחוניים למדינות דיקטטוריות ורצחניות, לא שינו דבר במדיניות הפיקוח, נאצלנו לפנות לערכאות משפטיות.     

הדרישה לפיקוח נאות על היצוא הביטחוני הישראלי כך שלא ישמש להפרות זכויות אדם חמורות מבוססת הן על החוק הבינלאומי והפרקטיקות הנהוגות בעולם כולו, והן על תמיכה רחבה של הציבור הישראלי. מדינת ישראל מחויבת להימנע מיצוא ביטחוני למדינות בהן יש סיכון שזה ישמש להפרות זכויות אדם חמורות בהתאם לאמנת הפיקוח על הסחר בנשק עליה היא חתומה – דבר שהחוק האמריקאי אוסר עליו כבר משנת 1998 (“Leahy Law”), ונאסר גם במדינות האיחוד האירופי מאז 2008. החוק הישראלי לפיקוח על היצוא הביטחוני לא מתייחס לכך כלל.

בין הפרסומים הרבים שבהם שמה של NSO חזר ועלה, היה מקרה תקיפת אדם מצוות אמנסטי: באוגוסט 2018 אדם מצוות אמנסטי אינטרנשיונל הותקף באמצעות תוכנת ריגול פולשנית במיוחד שפיתחה NSO בשם “פגסוס”, שנקשרה גם למתקפות על פעילי זכויות אדם ועיתונאים במקסיקו, סעודיה ובאיחוד האמירויות. קבוצת NSO מוכרת את מוצריה לממשלות שידועות בהפרות זכויות האדם המחרידות שלהן, ומעניקה להן את הכלים לעקוב אחר פעילי זכויות אדם ומבקריהן. משרד הביטחון הישראלי התעלם מהצטברות הראיות שקושרות את קבוצת NSO למתקפות על מגיני זכויות אדם ולא נקט בכל פעולה נגדה. כל עוד מוצרים כמו ‘פגסוס’ משווקים ללא אמצעים ראויים של שליטה ופיקוח, הזכויות והביטחון של צוותי אמנסטי אינטרנשיונל ופעילים ופעילות אחרים בעולם, עיתונאים ומתנגדי משטר – מצויים בסכנה.

העתירה הוגשה בשיתוף תנועת אמנסטי העולמית כחלק מפרויקט משותף עם הקליניקה המשפטית שבמכון לזכויות אדם ולצדק עולמי ע”ש ברנשטיין בבית הספר למשפטים באוניברסיטת ניו יורק (NYU), אשר דורשת מענה של צדק לנפגעי התוכנה ההתקפית. מנהלת המכון מרגרט סאטרת’ווייט אמרה עם הגשת העתירה כי: “סימון מטרות על גבם של מגיני זכויות אדם בשל עבודתם והשימוש בכלי מעקב דיגיטליים פולשניים, אינם מותרים תחת החוק הבינלאומי. בלי מגבלות חוקיות חזקות יותר, תעשיית תוכנות הריגול מאפשרת לממשלות לרמוס את הזכויות לפרטיות, לחופש ולחופש הביטוי. ממשלת ישראל חייבת לבטל את רישיון הייצוא הביטחוני של קבוצת NSO ולעצור את האופן שבו היא מרוויחה מדיכוי בחסות ממשלות”. 

חוקרים בתחום הסייבר תיעדו את השימוש בתוכנת הריגול “פגסוס” של קבוצת NSO בשורה נרחבת של מתקפות על החברה האזרחית, לרבות 24 מגיני זכויות אדם, עיתונאים וחברי פרלמנט במקסיקו; אדם מצוות אמנסטי אינטרנשיונל; הפעילים הסעודים עומר עבדול עזיז וג‘אנם אל מסאריר; פעיל זכויות האדם עטור הפרסים מאיחוד האמירויות אחמד מנסור; וכן, לכאורה, ברצח העיתונאי מתנגד המשטר הסעודי ג’מאל חשוקג’י