דו”ח אמנסטי: פעולות צבאיות בלתי נלאות וחסרות רחמים בצפון מדינת צ’אן שבמיאנמר

אמנסטי אינטרנשיונל אספה ראיות חדשות לפיהן צבא מיאנמר ממשיך לבצע מעשי זוועה נגד מיעוטים אתניים בצפון המדינה, רוב העדויות שנאספו הן ממדינת המחוז צ’אן. הדו”ח החדש “לכודים בתווך: פגיעות באזרחים בסכסוך בצפון מדינת צ’אן שבמיאנמר”, מציג ומפרט את התנאים המחרידים להם נתונים אזרחים שנעצרו, עוכבו ועונו באופן שרירותי על ידי הצבא. הדו״ח מציג גם את הטקטיקות הפוגעניות בהן משתמשות קבוצות אתניות חמושות בזמן עימותים מזויינים עם הצבא וזו עם זו, במטרה לבסס שליטה באזור.

ניקולס בקלין, מנהל אזור מזרח ודרום מזרח אסיה באמנסטי אינטרנשיונל, אמר: “צבא מיאנמר בלתי נלאה וחסר רחמים כתמיד, ומבצע פשעי מלחמה נגד אזרחים בצפון מדינת צ’אן עם חסינות מוחלטת. חיילים – וחשוב מכך – מפקדים – פועלים כלפי האזרחים באכזריות האופיינית לצבא, בהעדר אחריות כלשהי”. 


בנוסף, הדו”ח מתעד את האופן שבו אזרחים נלכדים יותר ויותר בין מאבקיהן של מיליציות אתניות חמושות החוטפות, מעכבות ולעיתים מענות גברים ונערים, ומאשימות אותם לעתים קרובות בתמיכה בקבוצה חמושה יריבה. אמנסטי אינטרנשיונל תיעדה התעללות כזו מצד צבא העצמאות של קאצ’ין (KIA), צבא מדינת צ’אן הצפוני (SSA-N), צבא מדינת צ’אן הדרומי (SSA-S) וצבא השחרור הלאומי טאנג (TNLA). קבוצות אלו מאלצות את האזרחים לעבוד בעבודות כפייה. אמנסטי אינטרנשיונל תיעדה מספר מקרים בהם אזרחים נאלצו לעבוד כסבלים, לשאת את חפציהם של הלוחמים ולהדריך אותם ברחבי הכפרים במהלך לחימה פעילה, תוך סיכון חייהם. אזרחים סיפרו גם לאמנסטי אינטרנשיונל כי קבוצות החמושים מחרימות מהם מזון וכסף באופן קבוע, ומאיימות על כל מי שמסרב באלימות פיזית.

“קבוצות אלו אחראיות להתעללויות נוראות באזרחים, כולל חטיפות, עבודות בכפייה ואלימות. אנו קוראים לכל הצדדים להפסיק לפגוע באזרחים ולנקוט בכל האמצעים להרחקת הלחימה מהאזורים המאוכלסים “, אמר ניקולס בקלין.