דו”ח אמנסטי: חברות התיירות הדיגיטליות הגדולות מניעות את הרחבת ההתנחלויות ומרוויחות מפשעי מלחמה

ענקיות ההזמנות המקוונות בתחום התיירות – Airbnb, Booking.com, Expedia ו־TripAdvisor מתדלקות את הפרות זכויות האדם של הפלסטינים באמצעות פרסום מאות מקומות לינה ואטרקציות בהתנחלויות הישראליות הבלתי חוקיות שבשטחים הפלסטינים הכבושים, על אדמות פלסטיניות, כולל מזרח ירושלים. כך קובעת תנועת אמנסטי אינטרנשיונל בדו”ח חדש שמתפרסם היום (ד’).

בדו”ח “היעד: כיבוש – התיירות הדיגיטלית בהתנחלויות הבלתי־חוקיות של ישראל בשטחים הפלסטינים הכבושים”, מתעדת התנועה כיצד חברות ההזמנה הדיגיטליות מקדמות תיירות בהתנחלויות הישראליות הבלתי־חוקיות ותורמות לקיומן ולהרחבתן. הקמת ההתנחלויות על ידי ישראל והובלת אזרחיה למגורים בהן, בשטחים הפלסטינים הכבושים, מהווה הפרה של החוק ההומניטרי הבינלאומי ומוגדרת כפשע מלחמה. למרות זאת, החברות הללו ממשיכות לפעול בהתנחלויות באין מפריע ומרוויחות מהמצב.

אחת ההתנחלויות שנכללו בדו”ח אמנסטי אינטרנשיונל היא כפר אדומים, שבה מרכז תיירותי שהולך וגדל, הממוקם במרחק של פחות משני קילומטרים מהכפר הבדואי חאן אל־אחמר שהריסתו המיידית באמצעות הכוחות הישראליים קיבלה אור ירוק מבית המשפט העליון בירושלים. הרחבת כפר אדומים וההתנחלויות הסובבות אותה מהווה גורם מרכזי בהפרות זכויות האדם נגד הקהילה הבדואית המקומית.

“ההשתלטות הבלתי חוקית של ישראל על אדמות פלסטיניות והרחבת ההתנחלויות מנציחה סבל עצום, דוחקת את הפלסטינים מבתיהם, מחריבה את פרנסתם ושוללת מהם את תנאי המחייה הבסיסיים ביותר, כגון מי שתייה. Airbnb, Booking.com, Expedia ו־TripAdvisor מציגות את פעילותן כמבוססת על ערכי השיתוף והאמון ההדדי, אך בפועל הן תורמות להפרות זכויות אדם על ידי פעילותן המסחרית בהתנחלויות”, אמרה סימה ג’ושי, מנהלת תחום הסוגיות הגלובליות באמנסטי אינטרנשיונל.

“ממשלת ישראל משתמשת בתעשיית התיירות הצומחת והמשגשגת בהתנחלויות כדרך ליצירת לגיטימציה לקיומן ולהרחבתן של ההתנחלויות הבלתי חוקיות, וחברות ההזמנה המקוונות משתפות פעולה עם האג’נדה הזו. הגיע הזמן שהחברות הללו יגנו על זכויות האדם על ידי משיכת כל פרסומיהן בהתנחלויות הבלתי־חוקיות שבשטחים הכבושים. פשעי מלחמה אינם אטרקציה תיירותית”.

מדיניות Airbnb:

בנובמבר 2018 התחייבה חברת Airbnb להסיר את כל פרסומיה בהתנחלויות שבגדה המערבית, בעקבות תחקירים של אל־ג’זירה ושל ארגון זכויות האדם Human Rights Watch. עם זאת, היא לא כללה את ירושלים המזרחית בהתחייבויותיה, אזור כבוש גם הוא, שבו היא מפרסמת יותר מ־100 רשומות בהתנחלויות.

תנועת אמנסטי אינטרנשיונל קוראת ל־Airbnb ליישם את הודעתה ולהסיר את כל הרשומות שבהתנחלויות שבשטחים הכבושים, כולל ירושלים המזרחית, לאלתר.

בנוסף, על Booking.com, Expedia ו־TripAdvisor להסיר את כל הרשומות הפרסומיות שבשטחים הפלסטינים  הכבושים לאלתר.

על פי העקרונות המנחים של האו”ם בנושא עסקים וזכויות אדם, על החברות מוטלת האחריות לכבד את החוק ההומניטרי הבינלאומי ואת חוקי זכויות האדם בכל מקום שבו הן פועלות ברחבי העולם. עד שיסירו את כל פרסומי הרשומות שבהתנחלויות, ארבע החברות המופיעות בדו״ח של אמנסטי אינטרנשיונל מפירות את אחריותן בנוגע לפעילותן בשטחים הפלסטינים הכבושים, כמו כן, גם את הסטנדרטים התאגידיים שלהן עצמן.

קידום עסקים בהתנחלויות:

ארבע החברות שמופיעות בדו”ח של אמנסטי אינטרנשיונל מקדמות פרסומים של רשומות בהתנחלויות, כולל ירושלים המזרחית. נכון לכתיבת שורות אלו:

  • ל־Airbnb האמריקאית יש יותר מ־300 פרסומי רשומות של נכסים בהתנחלויות שבשטחים הפלסטינים הכבושים.
  • ל־TripAdvisor האמריקאית יש יותר מ־70 פרסומי רשומות של אטרקציות שונות, סיורים, מסעדות, בתי קפה, בתי מלון ודירות להשכרה בהתנחלויות שבשטחים הפלסטינים הכבושים.
  • Booking.com שהמטה שלה בהולנד, מפרסמת רשומות של 45 מלונות ודירות להשכרה בהתנחלויות שבשטחים הפלסטינים הכבושים.
  • Expedia  שמקומה בארה”ב, מפרסמת רשומות של תשעה ספקי אירוח, הכוללים ארבעה בתי מלונות גדולים בהתנחלויות שבשטחים הפלסטינים הכבושים.

רווחים מההפרות:

בין פברואר לאוקטובר 2018 ביקרה תנועת אמנסטי אינטרנשיונל בארבעה כפרים פלסטיניים הסמוכים להתנחלויות וגם בשכונת סילוואן שממוקמת בירושלים המזרחית וכן בקהילה הפלסטינית שבחברון. כל היישובים הללו קרובים לאטרקציות תיירותיות רווחיות המנוהלות על ידי מתנחלים. אמנסטי אינטרנשיונל מצאה כי לא רק שהחברות Airbnb, Booking.com, Expedia ו־TripAdvisor ממלאות תפקיד משמעותי בהובלת תיירות אל ההתנחלויות הבלתי־חוקיות, אלא גם מטעות את לקוחותיהן בכך שאינן מציינות באופן עקבי מתי הפרסומים ממוקמים בהתנחלויות.

“התיירים שמגיעים לכאן עוברים שטיפת מוח. משקרים להם, הם לא יודעים שזו האדמה שלנו”, אמר חקלאי פלסטיני המתגורר ליד ההתנחלות שילה, שבה מממנת ממשלת ישראל מרכז מבקרים גדול על מנת למשוך תיירים לאתר ארכיאולוגי הממוקם באזור.

שני הכפרים הפלסטיניים ליד שילה (קריות וג’אלוד) איבדו יותר מ־5,500 דונם מאז סוף שנות ה־90. פלסטינים רבים עזבו את המקום, ואלו שנשארו העידו כי הם נתונים למתקפות תכופות מצד מתנחלים חמושים. ארבע החברות המצוינות בדו״ח מפרסמות נכסים ופעילויות בשילה, אך רק Booking.com מציינת כי הנכסים ממוקמים בהתנחלות הישראלית. בשנים האחרונות השקיעה ממשלת ישראל סכומי עתק לפיתוח ענף התיירות בהתנחלויות. היא משתמשת בייעוד של מקומות מסוימים כאתרי תיירות על מנת להצדיק השתלטות על אדמות ובתים פלסטיניים, ולעיתים תכופות מקימה התנחלויות בסמוך לאתרים ארכיאולוגיים כדי להדגיש את הקשר ההיסטורי של העם היהודי לאזור.

הדו”ח של אמנסטי מדגיש כיצד ממשלת ישראל מאפשרת ומעודדת את המתנחלים לנצל קרקעות ומשאבים טבעיים השייכים לפלסטינים, וכיצד גם Airbnb, Booking.com, Expedia ו־TripAdvisor נהנות מניצול זה.

“חברות אלו מקדמות ביקורים בשמורות טבע וסיורי שטח, מעודדות תיירים ללכת בשבילי הליכה ומפתות מבקרים לטעום יין מכרמים מקומיים”, אמרה סימה ג’ושי. “למרות העובדה שהמשאבים הפלסטינים הטבעיים הופקעו באופן בלתי־חוקי, פעילות זו תורמת לתועלת המתנחלים ולחברות המקוונות שעושות איתם עסקים”.

חוויית פשע המלחמה:

תנועת אמנסטי אינטרנשיונל תיעדה את הניגוד החמור שבין חוויות התיירות המוצעות בהתנחלויות לבין הפרות זכויות האדם הנגרמות מדי יום ביומו לפלסטינים באזורים הללו. Airbnb, Booking.com, Expedia ו־TripAdvisor מפרסמות חופשות ו”חוויות” קמפינג במדבר, המנוהלות על ידי מתנחלים מהתנחלות כפר אדומים או בקרבתה. כ־180 תושבי חאן אל־אחמר נמצאים בסכנת פינוי בעל כורחם על ידי הצבא הישראלי על מנת לפנות מקום להרחבה הבלתי־חוקית של כפר אדומים ושל ההתנחלויות האחרות באזור. עקירה כפויה של בני אדם בשטח כבוש מהווה פשע מלחמה.

הרשויות הישראליות הציעו לתושבים באזור בחירה בין שני יעדים אפשריים: אזור הממוקם ליד מזבלה ירושלמית לשעבר, ליד הכפר אבו־דיס, או בקירוב למתקן ביוב הסמוך ליריחו.

“קמפינג במדבר ישראל”, המקודם על ידי Airbnb, Booking.com ו־Expedia מאפשר לאורחים לשלם עד כ־235 דולרים ללילה כדי “לחוות את שלוות המדבר ולקבל טעימה מהכנסת אורחים ישראלית חמה”. כמו כן, מפרסמת TripAdvisor גן לאומי, מוזיאון, סיור מדברי ואטרקציה תנ״כית באדמות הסמוכות לכפר אדומים. “חוויות הקמפינג המוצעות ממוקמות על אדמות שבהן נהגו הבדואים להשתמש לצורך מרעה. בעקבות הגדילה של התנחלות כפר אדומים, רועים בדואים רבים איבדו את פרנסתם וכעת תלויים בסיוע הומניטרי”, אמרה סימה ג’ושי. “כל פרוטה שהחברות הללו מרוויחות מקידום התיירות בכפר אדומים היא רווח מהפרת זכויות אדם. העובדה שהמתנחלים משתמשים בתרבות הבדואית כדי למשוך תיירים מוסיפה חטא על פשע”.

קשר הדוק להרחבת ההתנחלויות:

בנוסף, ביקרה תנועת אמנסטי אינטרנשיונל בכפר חרבת סוסיא, בו מתגוררים תושבים פלסטינים במחסה זמני לאחר שגורשו בכוח מחלקים רבים של האזור על מנת לפנות מקום להרחבת ההתנחלות הסמוכה סוסיא. הרשויות הישראליות חסמו בורות מים ובארות בחרבת סוסיא, ובשנת 2015 העריך האו”ם כי כשליש מההכנסות של תושבי הכפר הושקעו בתשלום עבור מי שתייה.

סוסיא בנויה סביב חורבות של אתר ארכיאולוגי, שנכון לכתיבת שורות אלו פורסם על ידי החברות Airbnb ו־TripAdvisor, יחד עם תמונות של מקומות בהם יכולים לבקר המטיילים, הכוללות: חורבות, מטע זיתים, יקב וכרם, וכן בריכת שחיה גדולה הממוקמת יישוב. התפתחותם של האתרים הארכיאולוגיים בהתנחלויות כמו סוסיא ושילה היא פרי פיתוחה של ישראל, וחיונית לפיתוח והרחבת ההתנחלויות. “פרסום מקומות אלו והנגשתם לקהל הגלובלי מביא לקידום מטרות הרחבת ההתנחלויות של ממשלת ישראל, ושם חברות התיירות הבינלאומיות הופכות לחיוניות”, אמרה סימה ג’ושי. “האתר הארכיאולוגי בסוסיא, כמו אטרקציות תיירותיות רבות אחרות בהתנחלויות או בקרבתן, מוביל להפרות זכויות האדם של הפלסטינים השכנים. על ידי קידום אתרים כאלו, חברות ההזמנה המקוונת משתפות פעולה במאמץ הבלתי־חוקי של ממשלת ישראל להרחיב את ההתנחלויות בכל מחיר”.

הצורך בחקיקה:

לא רק תעשיית התיירות מרוויחה ותורמת להתנחלויות הבלתי־חוקיות. מאות מיליוני ק”ג של סחורות המיוצרות בהתנחלויות הישראליות מיוצאות מדי שנה, אף על פי שמרבית מדינות העולם הצטרפו לגינוי ההתנחלויות הבלתי־חוקיות על פי המשפט הבינלאומי. בנוסף לקריאה לחברות הפרטיות להפסיק את פעילותן עם ההתנחלויות, אמנסטי אינטרנשיונל קוראת לממשלות להפוך זאת לחובה באמצעות רגולציה, וחקיקת חוקים האוסרים על יבוא סחורות. “לא מספיק לגנות את ההתנחלויות כבלתי־חוקיות ולאפשר לפעילותן המסחרית להימשך”, אמרה סימה ג’ושי.

הפרלמנט באירלנד נמצא כעת בתהליך אישור הצעת חוק שתאסור על סחר ושירותים עם ההתנחלויות, תנועת אמנסטי אינטרנשיונל קוראת למדינות נוספות להמשיך לפי עיקרון זה.

תגובות החברות:

לפני הפרסום, פנתה תנועת אמנסטי אינטרנשיונל לארבע החברות וסיפקה לכל אחת מהן הזדמנות להגיב על ממצאיה. Booking.com ו־Expedia סיפקו תגובות, אך Airbnb ו־TripAdvisor לא הגיבו. תנועת אמנסטי אינטרנשיונל סקרה את התשובות בפירוט והביאה בחשבון את המידע המסופק בעדכון ממצאיה. עותקים של תשובות החברות ניתן למצוא בנספח לדו״ח זה.